LEERJAAR 2
Develop Your Talent
Introductie

Mijn naam is Marloes van der Vleuten en ik ben 2e jaar studente van de opleiding HRM. Mijn hobby's zijn stappen, tennissen, naar festivals gaan en terrassen. Doordat mijn 18e en 19e levensjaar in het corona jaar plaatsvonden heb ik veel van deze hobby's niet kunnen doen. Hierdoor ben ik opzoek gegaan naar andere hobby's en ben ik erachter gekomen dat ik skeeleren, klussen en spelletjes spelen ook ontzettend leuk vind om te doen.
Impact van Corona
Ondanks dat corona niet altijd even leuk is wil ik dit toch verder meenemen in mijn porfolio. De corona heeft namelijk ook impact gehad op mijn persoonlijke ontwikkeling. Door de maatregelen kon ik niet meer op stap, naar het festival of een terrasje pakken. Ook werd het bezoekersaantal beperkt waardoor mijn sociale contacten heel erg werden beperkt. Aan de ene kant vond ik dit dus heel erg, maar aan de andere kant zag ik ook voordelen. Ik ging nog maar met een klein groepje vriendinnen om waardoor die band nog hechter is geworden. Er ontstonden zeeën van tijd waardoor ik ook doordeweeks tijd had om leuke dingen te doen met vriendinnen en familie. De corona crisis heeft er dus voor gezorgd dat de band met mijn vriendinnen nog hechter is geworden. We bespreken nu niet alleen maar koetjes en kalfjes, maar gaan nu steeds vaker met elkaar de diepgang in. Zo is het onderwerp steeds vaker over iemand opleiding, werk of de politiek.
Door de hoeveelheid tijd die ik had ging ik steeds meer nadenken over mezelf en wat ik wilde bereiken in het leven. Het gaf mij zoveel rust om van alle verplichtingen af te zijn. In mijn omgeving wilde iedereen weer naar school, werk en naar de kroeg terwijl ik het eerste half jaar ontzettend heb genoten van de tijd en rust.
Van zwart-wit naar grijs



Tijdens mijn tweede jaar ben ik erachter gekomen dat niet alles alleen zwart of wit is. Het was goed of niet goed, leuk of niet leuk en alles of niets. Ik ben erachter gekomen dat er ook een grijs gebied tussen zwart en wit zit.
In dit jaar ben ik anders naar bepaalde dingen gaan kijken. In het eerste jaar kwam ik veel in aanmerking met verschillende culturen en mensen waar ik een bepaald vooroordeel over had. Nu ik in het tweede jaar zit merk ik dat ik steeds meer open sta voor wat 'anders' is. Ik krijg steeds meer de behoefte nieuwe dingen te leren en mee te maken. Voor de corona crisis keerde ik alles wat ik niet kende van mezelf af en bleef ik graag bij het oude vertrouwde. Ik vind het belangrijk om mensen niet van te vooroordelen voordat ik ze daadwerkelijk ken. Dit jaar heb ik me zo ontwikkelt dat ik veel meer opensta. Om mezelf persoonlijk nog meer te ontwikkelen hierin heb ik de ambitie om mijn minor in het buitenland te volgen. De minor in het buitenland ligt ik in een ander kopje in mijn portfolio verder toe.

Persoonlijkheidstest
Om nog meer inzicht in mezelf te krijgen heb ik de volgende persoonlijkheidstest gedaan: persoonlijkheid persoonlijkheidstesthttps://www.16personalities.com/nl/esfp-persoonlijkheid
Uit de test is gekomen dat ik een Entertainer ben, en dat houd in:
Als er iemand is die spontaan gaat zingen of dansen, is het de Entertainer wel. Entertainers raken verstrikt in de opwinding van het moment, en willen dat iedereen zich ook zo voelt. Geen ander persoonlijkheidstype is zo gul met hun tijd en energie als Entertainers als het gaat om het stimuleren van anderen, en geen andere persoonlijkheid doet het met zo'n onweerstaanbare stijl.
De uitslag van de test was geen verrassing voor mij, deze uitslag had ik dan ook verwacht. Wel vond ik het mooi om mijn persoonlijkheid in een geordend overzicht te zien. Ondanks dat ik het al wist van mezelf, liet dit overzicht mij er dieper over nadenken. Het geeft mij een duidelijk inzicht in waar ik mezelf nog beter in kan ontwikkelen. Zelf ben ik ook tevreden over de uitslag van de test.
Rapport Persoonlijkheidstest
Om meer inzicht te krijgen in mezelf heb ik nog een persoonlijkheidstest gedaan. De uitslagen werken zo dat de factor-testscore die het verst bij 50 vandaag ligt- naar boven of naar beneden - iemands sterkste persoonlijkheidskenmerk aangeeft.
Dat persoonlijkheidskenmerk heeft doorgaans de grootste invloed op je gedrag in het algemeen, je motivatie, je waarden en de manier waarop je reageert op werk- en privésituaties. De score die daarna het verst bij 50 vandaan ligt - naar boven of naar beneden - heeft doorgaans op een na de meeste invloed, enzovoort.
Wat eruit springt is de lage score op openheid voor ervaringen en de extraversie. De lage scoren op de openheid voor ervaring betekent dat ik traditioneel - nuchter - praktisch - behoudend - geeft de voorkeur aan traditionele opvattingen en technische probleemoplossingen. Ik herkende mezelf hier wel in, maar wist niet dat deze zoveel invloed had op mijn privésituatie.
Daarnaast zie je dat extraversie de meeste invloed heeft. Dit betekent dat ik Joviaal - vriendelijk - assertief - werkt graag met anderen - vervult graag directe leiderschapsrollen. Hier herkende ik mezelf heel erg in.



Belbin Test

Uit de Belbin test is gekomen dat ik de meeste punten heb gekregen voor brononderzoeker. De brondonderzoeker is over het algemeen een extravert persoon. Hij of zij is veelal hartelijk en joviaal. De brononderzoeker heeft vaak een brede belangstelling en is nieuwsgierig. De brononderzoeker treedt graag op de voorgrond en praat makkelijk. Met improviseren of presenteren heeft de brononderzoeker over het algemeen minder problemen. Hier herken ik mezelf heel erg in. Toch merk ik dat ik tijdens een groepsproject de contacten maken en het presenteren liever laat liggen voor andere mensen. Aangezien veel klasgenoten dezelfde eigenschappen hebben trek ik mezelf eerder terug, dus in dat opzicht herken ik me minder goed.
Daarnaast kreeg ik de meeste punten voor voorzitter. De voorzitter is iemand die een sterk coördinerende rol heeft. Aan de ene kant is de voorzitter procedureel. Aan de andere kant weet de voorzitter juist door deze nadruk op de procedure een onafhankelijke positie in te nemen waardoor hij of zij makkelijker iedereen bij het team kan betrekken. De voorzitter heeft een sterke neiging te zoeken naar consensus. Hij of zij in niet snel bevooroordeeld en weet de meningen en opvattingen van anderen goed te verwoorden. In de voorzitter herkende ik mezelf wel, maar minder dan de brononderzoeker. Zo ben ik vaak op zoek naar een gezamenlijk besluit waar we allemaal mee eens zijn. Maar de werkzaamheden bij andere leggen is totaal niet iets dat bij me past.
De minste punten heb ik gekregen voor de specialist. De specialist is de vakman of -vrouw binnen het team. De specialist wil graag ergens goed in zijn. Vaak is de specialist onderzoekend ingesteld en werkt hij of zij graag op zichzelf. Mensen geven een specialist vaak veel vertrouwen. De specialist zorgt er voor dat specifieke kennis of vaardigheden worden ingebracht. De specialist heeft soms wel de neiging zijn of haar vakgebied te willen afbakenen. De specialist is daarom zeker geen rol dat bij mij past en hier herken ik mezelf ook niet in.
De meest punten heb ik gekregen voor de voorzitter en de brononderzoeker, en dit zijn allebei mensgerichte rollen. In de rollen van denker en doener herken ik mezelf ook helemaal niet. Door deze test ben ik in gaan zien dat voornamelijk de denkers en doeners ook heel belangrijk zijn in een groepsproject. Mensen met die rol zorgen er juist voor dat er resultaat komt. Met alleen maar mensen die mensgericht zijn zal de vooruitgang langer duren.
21st Century Skills

De 21 Century Skills zijn de competenties die de nieuw-werkende nodig hebben. Deze competenties zijn erg belangrijk voor het werkveld in de toekomst. Deze vaardigheden zijn voornamelijk belangrijk doordat er veel werk op de computer plaatsvind. Ook in het HRM-werkveld is dit erg belangrijk. Voornamelijk het werven van werknemers zal achter de computer plaatsvinden. Tijdens de opleiding vind ik dat ze heel goed de nadruk leggen op onder andere samenwerken, communiceren, kritisch denken ne probleem oplossen. Maar daarentegen vind ik dat er te weinig aandacht licht op de vaardigheden die op de computer plaatsvinden zoals media wijsheid, ICT-basis vaardigheden en informatie vaardigheden. Gelukkig heb ik vanuit mijn vorige school daar veel kennis van opgedaan, waardoor ik er wel een beetje verstand van heb.
Propedeuse
Het eerste jaar is het me niet gelukt om alle studiepunten te behalen. Het vak Leren & Veranderen heb ik niet gehaald waardoor als een van de weinige mijn propedeuse niet in ontvangst kon nemen. Als ik hier op terugkijk waarom ik juist het vak Leren & Veranderen niet heb gehaald valt het voor mij wel op één plek. In het eerste jaar was voor mij namelijk alles zwart of wit en stond ik helemaal niet open voor nieuwe dingen. Ik begreep ook niet waarom ik dit 'makkelijke' vak niet wist te behalen.
Aangezien ik er dit jaar heel anders in sta had ik er alle vertrouwen in dat ik het vak ging afronden. Wat uiteindelijk ook bleek doordat ik het vak met een 7,8 heb gehaald.
Minor in het buitenland

VIC University of Spain
Het tweede jaar kreeg ik heel erg de behoefte om nieuwe mensen te ontmoeten. Ik zie ook in hoe belangrijk het is om uit mijn comfortzone te stappen. In Spanje verwacht ik mezelf dan ook heel erg tegen te komen. In het buitenland kom ik voor situaties te staan waar ik alles zelf op moet lossen. Op deze manier verwacht ik mezelf goed te kunnen ontwikkelen, wat hopelijk ook een ontzettend mooie ervaring zal opleveren. Ik vind het ontzettend spannend om voor een half jaar naar het buitenland te gaan maar heb er tegelijkertijd ontzettend veel zin in.
Hetgeen dat ik het meest ga missen zijn mijn familie en vrienden. Dit jaar ben ik erbij mezelf achter gekomen dat ik misschien wel een beetje last heb van 'FOMO'. FOMO staat voor Fear Of Missing Out, en betekend dat je dus bang bent om dingen te missen. Als er ergens een feestje is, dan ben ik er ALTIJD bij. Door na Spanje te gaan moet ik deze dingen wel missen waardoor ik uiteindelijk hoop hier minder last van te hebben.
Het doel om voor een half jaar in Spanje te studeren is doordat ik mezelf persoonlijk wil ontwikkelen. Ten opzichte van het eerste jaar merk ik dat ik al ontzettend ben gegroeid. Door er voor een half jaar zonder familie en vrienden om je heen voor te staan, verwacht ik mezelf heel goed te ontwikkeling. Ik verwacht meer inzicht te krijgen in mezelf en meer uit mijn comfortzone te stappen.
Daarnaast wil ik door middel van in het buitenland studeren mijn Engelse vaardigheden verbeteren. Ik heb altijd al moeite gehad met Engels, en zie in dat dit later als HRM-professional wel van groot belang is om de taal goed te kunnen verstaan en te spreken. Ik zie dit als een kans om zowel mezelf te ontwikkelen als vaardigheden te verbeteren.
Micro, Meso, Macro
Naast deze persoonlijke ontwikkeling die ik verwacht door te maken kun je ook zien op micro, meso en macro niveau.
Met het micro niveau heb ik het over mezelf die op reis wil gaan. Ik heb de stap genomen om hier alles los te laten en het avontuur aan te gaan. Ondanks dat ik veel dingen ga missen durf ik het toch aan om voor het onzekere avontuur te kiezen. Een jaar geleden had ik deze stap nooit durven zetten, maar ben daar nu wel klaar voor.
Op Meso niveau wil ik bereiken om later als professional in het werkveld aan de slag te gaan. Ik wil me zo ontwikkelingen dat ik nog steviger in mijn schoenen ga staan. Door op reis te gaan verwacht ik mezelf persoonlijk nog beter te ontwikkelen. Deze ontwikkeling zal later als HRM-professional goed van pas komen
Op Macro niveau hoop ik uiteindelijk een beter mens te zijn en iets toe te kunnen voegen aan de maatschappij. Ik hoop later iets voor andere mensen te kunnen betekenen, en met mijn expertise en kennis andere te kunnen helpen.
Stage

Met mijn stage zit ik nog steeds op een zoektocht. In het begin van mijn zoektocht ben ik voornamelijk gaan oriënteren wat ik wel leuk vind. Het eerste jaar ben ik er heel erg achter gekomen wat niet bij mij past, waardoor ik me dit jaar ben gaan verdiepen in de dingen die wel bij mij passen. De HRM gerelateerde beroepen die bij mij passen zitten aan de onderkant van de driehoek. De beroepen onder in de driehoek: manager, recruiter, intercedent, loopbaanadviseur en decaan spreken mij aan.
De beroepen recruiter, loopbaanadviseur en decaan spreken mij het meeste aan, waardoor ik me hier meer in wil gaan verdiepen. Met het kiezen van een stage in dit vakgebied hoop ik het beroep te vinden dat bij mij past.
Nieuwe baan

Toevallig kwam er tijdens mijn oriëntatiefase iets op mijn pad. Zo kreeg ik van iemand uit mijn omgeving te horen dat een Recruitingsbedrijf op zoek was naar een Talent Sourcer. Dit mocht dat ook een studente zijn van de opleiding Human Resource Managent. Ik heb hier niet lang over getwijfeld en heb gesolliciteerd en werd vrij snel aangenomen bij het bedrijf. Er werken leuke mensen en er hangt een goede sfeer. Momenteel ben ik nog steeds werkzaam bij het recruitingsbedrijf Successr. Wel ben ik er afgelopen week achter gekomen dat recruiten niet bij mij past. Mijn verwachtingen over de werkzaamheden waren anders dan de realiteit. Mijn verwachtingen onder recruiten waren dat ik voor een bedrijf op zoek mocht gaan voor nieuw personeel. Maar ik ben erachter gekomen dat dit zoeken naar personeel minder leuk is dan verwacht. In werkelijkheid zit je honderden berichten te sturen op LinkedIn en ben je heel de dag bezig met mailtjes typen waardoor je de hele dag achter een scherm zit. Collega's gaven ook aan dat je hier vaak negatieve reacties op kreeg, omdat veel mensen ontzetten moe worden van al die berichten op LinkedIn. Ik wil later werk doen waarbij ik voldoening krijg van de mensen. Daarnaast ben ik er ook achter gekomen dat ik voornamelijk Fysiek bezig wil zijn. Al met al, ben ik ontzettend blij dat ik deze kans heb gepakt. Nu weet ik dus dat Recruiten niet bij me past en wordt de kans op een stage die echt bij me past steeds groter.
Of loopbaancoach of decaan wel bij me past ben ik nog niet helemaal over uit. Daarom ben ik nog breder aan het oriënteren naar andere beroepen.
Ideaal over 10 Jaar
Als ik mezelf de vraag stel wat mijn ideaalbeeld is om over 10 jaar te staan, dan weet ik duidelijk wat ik wil. Over 10 jaar hoop ik veel levenservaring te hebben, een eigen huis in mijn dorp, met een vriend/ vriendinnen en familie om me heen. Daarnaast zou ik mijn ideale baan zien als het hebben van een eigen onderneming.
Zelf zie ik het helemaal zitten om een goedlopende horeca zaak te hebben waar ik veel tijd en energie in heb zitten. Zo zou ik graag beslissingen over het hele proces willen maken. Zowel het opbouwen van de zaak, financiële gedeelte, marketing en de klanten spreken me ontzettend aan. Dit lijkt mij een droom, maar hier zie ik ook de risico's en nadelen van in. Het lijkt mij prachtig om bij het hele proces betrokken te zijn, en ik verwacht hier heel gelukkig van te worden.
Mijn droom is niet geheel onrealistisch, maar ik zie ook in dat het risico's met zich mee brengt. Zo heb je nooit de financiële zekerheid die ik ook heel belangrijk vind.
Dat ondernemen in mijn persoonlijkheid zit is ook uit de persoonlijkheidstesten gebleken. Deze gaven aan dat ik ondernemend en sociaal ben, waar bij de beroepskeuzetest ook horecaonderneming uit de test kwam.
Indien onder bepaalde omstandigheden de minor in Spanje niet doorgaat, heb ik mezelf ingeschreven voor de minor ondernemerschap. In die minor hoop ik me hier meer in te kunnen verdiepen, om er op deze manier achter te komen of ondernemerschap bij mij past.
Vooruitgang met vorig jaar
- Over mijn minder sterke kwaliteiten die ik in het eerste jaar heb geformuleerd bij de kwaliteitenanalyse, zie ik zeker een vooruitgang. Uit inzicht in mezelf en de feedback van mijn omgeving kwam dat ik niet openstond voor nieuwe dingen en heel veel eisend ben naar mezelf. Dit heeft ook voor twijfels gezorgd naar het buitenland. Doordat ik zo veeleisend was vond ik het een risico om naar het buitenland te gaan. Want stel ik heb daar geen fijne tijd en ik wil terug naar huis, dan haal ik mijn minor niet en betekent dit dat ik een half jaar studievertraging heb. Waarin ik ben gegroeid is doordat ik inzie dat niet alles de eerste keer moet. Natuurlijk hoop je dat alles goed verloopt, maar het leven kan ooit anders gaan dan verwacht. Indien het buitenland niet naar mijn verwachting is, zou ik er vrede mee hebben door een half jaar studievertraging te hebben. Ik moet niet altijd voor veilig gaan, maar ook ooit een risico durven lopen in mijn leven.
- Daarnaast sta ik dit jaar veel meer open voor nieuwe dingen. Het eerste jaar ging ik heel erg op zoek naar gelijkenissen met andere mensen. Mensen die anders waren dan mij stond ik minder open voor. Nu vind ik het juist mooi om mensen te zien met een ander geloof, ander muziekgenre, andere hobby's en andere kwaliteiten. Ik ben ervan overtuigd dat je van andermans opvatting juist veel kan leren, en ook op een andere manier naar iets kunt gaan kijken.
Leerdoelen
Het leerdoel waar ik elke periode moeite mee had bleef ik steeds maar meenemen. Mijn leerdoel waar ik steeds maar moeite mee had is gelukt. Door de corona kreeg ik veel meer tijd om alles op orde te krijgen. Veel hobby's van mij zijn weggevallen waardoor ik hier uitgebreid de tijd voor had om voor te gaan zitten. Sinds de corona heb ik een overzichtelijk planning gemaakt op mijn laptop. Zo weet ik al precies wat mij over 3 maanden te wachten staat. Ook uit feedback van klasgenoten bleek dat ik niet goed kon plannen. Hierdoor kwam ik vaak in de knoei met deadlines, waardoor ik het mezelf heel moeilijk maakte. Aan dit leerdoel heb ik hard gewerkt, en verwacht dat ik voor het maken van een planning in de toekomst ook genoeg tijd voor vrij zal maken.
Mijn leerdoelen voor volgend jaar zijn er op gericht dat wanneer ik mijn diploma heb behaald, als proffesional aan de slag kan in het werkveld.
Leerdoel 1
Mijn eerste leerdoel is om open-minded te worden. Ik ben al stappen in de juiste richting aan het zetten maar ben er zeker nog niet. Als ik open-minded ben, sta ik mee open voor nieuwe dingen en ontdek ik dingen die ik anders niet zo snel zou tegenkomen. Met een open geest kan ik mezelf beter ontwikkelen en continue nieuwe dingen leren en dus blijven groeien. Ik wil hierdoor volledig open staan voor tegendraadse meningen of ideeën. In Spanje hoop ik mezelf goed te kunnen ontwikkelen, waarbij het van groot belang is dat ik volledig opensta voor nieuwe mensen en een ander cultuur.
In de kenmerken waar een open-minded persoon over beschikt, herkende ik mezelf niet in:
- Je hebt een groot inlevingsvermogen
- Je bent nieuwschierig
- Je luistert goed
- Je staat open voor nieuwe dingen
- Je doet je eigen ding, maar weet dat er meer is
- Je plaatst mensen niet in hokjes
- Je wereldbeeld is realistisch
- Je generaliseerd niet
- Je accepteert iedereen zoals hij/zij is
- Je durft jezelf te zijn
De zinnen die groen zijn gekleurd, ben ik dit jaar mee aan de slag gegaan en zijn gelukt. Om open-minded te worden ga ik volgend studiejaar aan de slag met de andere. Ik kom steeds dichter bij, maar ben er nog niet.
Leerdoel 2
Mijn tweede leerdoel is om over 2 jaar te beschikken over de juiste expertise en kennis die ik nodig ga hebben. Ook in het buitenland wil ik mijn Engelse vaardigheden ontwikkelen die ik verwacht nodig te hebben. Daarnaast ga ik op zoek naar een stage waarin ik hoop later ook te gaan werken. Op deze manier hoop ik over de juiste expertise en kennis te beschikken om aan de slag te gaan.
De stappen die ik hierin ga ondernemen is door op zoek te gaan naar de juiste stage die bij mij past.
Feedback
Daarnaast heb ik in de eerste Integrale Opdracht als feedback gekregen om mezelf wat professioneler op te stellen. Elke les ben ik aanwezig geweest en heb ik hard gewerkt. Andere groepsgenoten hebben vaker wat lessen gemist, maar hadden daar een goede reden voor. Zo ben ik veel te eerlijk en had ik verwacht mezelf tegenover klasgenoten niet professioneel hoefde op te stellen. Zo vertelde ik dat ik een zwaar weekend had gehad, en er met een kater bij zat.
Ook kreeg ik als feedback dat ik wat meer naar de voorgrond mocht treden. Ik was een beetje teruggetrokken omdat er veel mensen in mijn groepje waren die de leiding namen. Het leek mij dan logisch om mezelf wat meer naar de achtergrond te trekken om de samenwerking soepeler te laten verlopen.